الجمعة، سبتمبر 07، 2007

مدوناتى القديمة

كنت منبهرا بالتدوين فهو يحمل لى حلما قديما بالصحافة و الكتابة و الأدب ، بطريقة مفتوحة و مع وجود القراء، و إن قلوا لذلك اندفعت فى التسجيل و إنشاء المدونات حتى صارت فوق قدرتى على المتابعة، لذلك قررت أن أقصرها على اثنتين أساسيتين بالإضافة إلى ما قد يستجد لموضوع مخصوص أحدهما على البلوجر و الآخر على ياهو360 لكننى أود أولا مراجعة القديم و عرضه عله يفيد قراء مدونتاى
فإليكم مدونة

خواطر طالب ماجستير

Monday, March 13, 2006

البداية

هكذا تكون البدايات أحيانا، بالصدفة ندعوها لكنها أفكارنا حينما تجد مجالا تنطلق تاركة عوائق الحياة من حولها، و تحاول الهروب لتصل للآخرين، و الكتابة قد تعبر لكنها هى الأخرى قد تحمل من الخفايا بين السطور الكثير فليس كل ما النفس يخرج للعلن، هذه النفس المراوغة التى تريد و لا تريد أن تكون، فتواجهها المتاعب و النجاحات و تصطدم و تعتنق بأشخاص و أحوال و مواقف

ليست الدراسات العليا فى زماننا لفئة قليلة فقد سعى إليها الكثيرون من خريجى الجامعات فى بلادنا تارة فى انتظار أن يعملوا و تارة لكى يعملوا فى وظيفة أفضل لكنها فى عرفنا طريق شاق لا يعبده أصحابه للسائرين فيه فهم فى شؤونهم مشغولون و كل منهم يبكى على ليلاه فهل يمضى ليزرع وردة فى هذا الدرب الذى أخذ منهم و أعطاهم لكنه أيضا أصابهم هم الآخرين بأمراض مزمنة و تشوهات صعبة الإزالة، مثلما أعطاهم القيمة العلمية و الاجتماعية ناهيك عن العائد المعنوى و المادى،

حينما يقدم المرء على سلوك طريق طلب الرزق و العمل فى بلادنا خاصة حينما يكون من بيت تسمح أحواله المادية لأن يركز جهده و نشاطه بدراسته الجامعية، تكون هذه بداية له فى الاحتكاك بالحياة و رؤية ما لم تسمح به ظروفة أثناء نمو شخصيته، و هذا قد يعرضه لتناقضات و تشوهات و يجعله يخرج من حالة التوازن الرائعة التى قد تكون من مميزات حياته، لذلك نجد الكثيرون من الخريجين يتحسرون على أيام الدراسة الجامعية، و ليس هذا حكرا على من لم يعملوا بعد بل لعله دأب العاملين أيضا. و اكتساب الخبرات الجديدة يشمل تنويعات متعددة منها فى التعامل مع الناس ماديا و أدبيا و منها فى التعرض لضغوط و انبساطات مادية و منها ما يرتبط بمكاسب و خسائر و تنازلات و ثبات على مبدأ أخلاقى أو التضحية به باعتباره ليس بنفس الأهمية أو لعدم التزام الآخرين به أو لاختلاف منظور الرؤية بعد التعرض للواقع. ليس هناك أكثر تعبيرا عن كل ذلك من الدراسات العليا و حياتها المرتبطة بالعمل المتوازى و حياة الإنسان الشخصية الملازمة لها، و المقدمات لن تعبر كثيرا لكنه تمهيد لا بد منه يحما العموميات أكثر من المواقف لكننى أدعو كل من له تجربة فى هذه الحياة الجامعية ما بعد التخرج أن يشاركنى بتجربته و ما رأى لعلنا نخرج من هذا الحديث و التخاطر إلى حال أفضل لنا كأشخاص و لأوطاننا كمهمومين بمستقبلها،

Friday, March 17, 2006

الإبداع

حينما يجد الإنسان نفسه فى ضيق من أمره يجد فى نفسه طاقة كبيرة قد تخرج فى الغضب و العصبية، لكن نفس هذه الطاقة قد تخرج على هيئة ابداع و أفكار، فيكتب أو يرسم أو يبتكر، و هناك أنشطة عديدة تخرج هذه الطاقة بطريقة إيجابية تجعل من الغضب ينقلب سرورا فى نفس صاحبها، و يستطيع ترويض نفسه ليجعل من طاقته هذه نفعا و معروفا بدلا من جعلها وبالا و فسادا.

قال تعالى: " و الكاظمين الغيظ و و العافين عن الناس و الله يحب المحسنين" صدق الله العظيم

Thursday, May 04, 2006

للفشل أب واحد و للنجاح ألف أب

مقولة تستحق التأمل، فهى تعبر عن حال طالب العلم فى زماننا، ماديا و معنويا. فالطالب يحتاج إلى من يدفعه للنجاح بحيث يصبح أستاذه و من حوله مشاركون له فعلا فى النجاح معنويا هذا إذا صلح المناخ المحيط به، لكنه حين يصبح الأمر بيد من لا يستحقونه يصبح الفشل سهلا ليقف وحده متحملا جريرته، و كل من يعينه حينئذ و لو بالباطل سيصبح شريكه فى النجاح الذى قد لا يستحقه. الأمر حقا يحتاج للتوقف فقد وسد الأمر لغير أهله، فهل حانت الساعة، أم أن أوان النجاح قريب. أتمنى

We Must Stop Trying to Deliver 21st-Century Care With a 19th-Century Delivery Model

Posted 05/27/2005
Rushika Fernandopulle, MD, MPP
From Medscape General Medicine™


To most people, innovation in healthcare brings to mind the amazing strides we have made in technology, like new drugs, surgeries, and tests. We deliver this 21st-century care, however, using a 19th-century delivery model, one badly in need of innovation itself. Our current system is plagued with fragmented and largely reactive care, a focus on treatment instead of prevention, abysmal standards of service, and a failure to use even simple information technology to make care safer and more effective.[1]
Unfortunately, the vast majority of our increasingly larger, existing healthcare provider institutions seem uninterested in this sort of innovation. Their practices and beds are full; they mostly make money; and like most large bureaucratic organizations, they are relatively risk-averse.
The health insurers (including the government) contribute to this problem by paying for care purely by volume. With our current fee-schedule-based system, there is no financial incentive to be any better than anyone else. Everyone gets paid the same just for doing the job, no matter how well or poorly, either in terms of health outcomes or customer satisfaction.
What too often passes for innovation are halfhearted but often coerced quality improvement efforts conducted after work with professionals who already have full-time day jobs. It is as if Apple expected its next model PowerBook or iPod to be developed by their workers on the assembly line, in their spare time or during their lunch hours.
If we want to solve the problems facing our healthcare system, we need to have the courage to take a step back, and invest time and money to come up with bold new ways of doing things. If we spent half as much energy and resources in developing new processes of care as we do new pharmaceuticals, we would be in a much better place than we are today.
That's my opinion. I am Dr. Rushika Fernandopulle, Co-Founder of Renaissance Health and Clinical Associate, Massachusetts General Hospital.
References
Institute of Medicine. Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century . Washington, DC: National Academy Press; 2001. Available at: http://books.nap.edu/catalog/10027.htmlAccessed May 18, 2005.
Rushika Fernandopulle, MD, MPP , Co-Founder, Renaissance Health and Clinical Associate, Massachusetts General Hospital, Boston, Massachusetts. Email: rf@renhealth.net
Disclosure: Rushika Fernandopulle, MD, MPP, has disclosed that he is a partner in Renaissance Health, which, among other activities, works with healthcare providers to radically redesign how they deliver ambulatory care.
Medscape General Medicine. 2005;7(2):50. ©2005 Medscape

Sunday, May 14, 2006

What makes a good PhD student?

Article source: Nature
Nature 441, 252 (May 2006) doi:10.1038/nj7090-252b
What makes a good PhD student?
Georgia Chenevix-Trench
1
Georgia Chenevix-Trench is principal research fellow at the Queensland Institute of Medical Research, Royal Brisbane Hospital, Herston, Australia.
To discuss this article,
visit the Naturejobs Forum or contact the editor
Some tips for PhD students.
Doing a PhD should be fun and rewarding, because you can spend all your working time discovering things and pursuing ideas — and getting paid for it, without any administrative responsibilities. Those who stick with a career in science do so because, despite the relatively poor pay, long hours and lack of security, it is all we want to do.
Unfortunately most new PhD students are ill-prepared, and as a consequence very few will fulfil their aspirations to be independent scientists. The main reasons for this are the 'grade creep' inherent at most universities, making it difficult to identify the really talented first-class graduates from the rest, and the pressure on universities to graduate as many PhD students as possible. The consequence is that we enrol far too many of them without telling them clearly what doing a doctorate should entail. We therefore set ourselves, and the students, on a path of frustration and disappointment.
So what should we be telling prospective PhD students?
Choose a supervisor whose work you admire and who is well supported by grants and departmental infrastructure.
Take responsibility for your project.
Work hard — long days all week and part of most weekends. If research is your passion this should be easy, and if it isn't, you are probably in the wrong field. Note who goes home with a full briefcase to work on at the end of the day. This is a cause of success, not a consequence.
Take some weekends off, and decent holidays, so you don't burn out.
Read the literature in your immediate area, both current and past, and around it. You can't possibly make an original contribution to the literature unless you know what is already there.
Plan your days and weeks carefully to dovetail experiments so that you have a minimum amount of downtime.
Keep a good lab book and write it up every day.
Be creative. Think about what you are doing and why, and look for better ways to go. Don't see your PhD as just a road map laid out by your supervisor.
Develop good writing skills: they will make your scientific career immeasurably easier.
To be successful you must be at least four of the following: smart, motivated, creative, hard-working, skilful and lucky. You can't depend on luck, so you had better focus on the others!
Related Links
EXTERNAL LINKS
Guide for PhDs

Wednesday, June 07, 2006

النظرية الفشلية


الحياة إذا ضيقنا حجمها لكى تصبح مجرد طموحنا فقط ستصبح أضيق من ثقب الإبرة و إذا رأينا تنوعها و ما تحمل من نعم متنوعة لنا سنجدها خير مما نظن، و سنحمد الله صباح مساء على كل نعمه الغامرة، لعل الكثيرين من أصدقائى يذكرون مجموعة الحاصلين على جيد دائما فى دفعة لا يوجد بها مقبولا واحدا كانت مشاعر الفشل تعترينا أحيانا و لكننا كنا نجتمع سويا للتغلب على ما لا نعى: هل نحن حقا فاشلين أم أن من حولنا هم أيضا لا يحاولون مساعدتنا للوصول إلى ما نتميز فيه و نجد طموحنا الحقيقى ، أقول هذا و أصدقئى المقربين و من كانوا زملاء لنا بدفعتنا يعلمون علم اليقين أن اثنين من الفاشلين الحاصلين على الجيد المتين وجدوا لطموحهم الخاص طريقا شقوه بدأب يحسدون عليه، ربما وضوح الرؤية كان موجودا أحيانا لكن تميز الإنسان فيما يحب و يجيد كان سبيلهم، لا الارتباط بما يتصوره من حولنا دائما يكون الحل. أذكرهما و أذكر الجميع بأن هانى فى عشائر الجوالة ومنظماتها و مدين فى الخارجية هما أفضل من أن ينضما لمجموعات و طوابير أطباء الأسنان التى تمتد لتطول و نحتار بداخل المجال للوصول لطموحات مهنية تجد دائما من يفرض رؤيته الخاصة و التى تكون أحيانا محبطة أو مجحفة. تحياتى لهما و لكل من يعرفهما و حاول مثلهما و لجميع زملائنا الذين لا يزال طريق المهنة يضمهم و يحاولون حقا أن يفعلوا شيئا.

Sunday, June 11, 2006

Over the hill at 35?

Volume 9, Issue 6 , June 2006, Page 1
Copyright © 2006 Elsevier Ltd All rights reserved.
Editorial
Was Einstein right to say that anyone who has not made a contribution to science by the age of 30 will never do so?
Cordelia Sealy, Editor, Materials Today
Available online 31 May 2006.
Last month I turned 35, but lucky for me I don't work for Ericsson. As widely reported, the telecoms firm has offered a voluntary redundancy package to 1000 of its Sweden-based staff aged 35-50. According to a statement, the company wants to make way for younger staff to redress an age imbalance in its workforce. Is Ericsson merely following Albert Einstein's advice, who reputedly stated that, “a person who has not made his great contribution to science before the age of 30 will never do so”?
And it's not just Einstein. Some recent research, which also gained wide coverage, has indicated that the majority of scientists make their most significant contributions before their early 40s [Kanazawa, J. Res. Personal. (2003) 37, 257]. Satoshi Kanazawa of the University of Canterbury, New Zealand took a random sample of 280 scientists and determined in which decade their peak productivity occurred. Nearly a quarter make their most significant contribution between the ages of 27 and 32, two-thirds do so by their mid-30s, and 80% by their early 40s. So even though Ericsson could potentially miss out on some significant innovations by setting the bar at 35, there may be a certain logic to the company's actions. Furthermore, another recent study by Francesco Daveri at Universitàdi Parma in Italy and Mika Maliranta at ETLA in Finland, which looked at a range of industries in Finland (including Nokia), found that an aging workforce is more of a burden for high-tech industries.
However, Kanazawa's analysis does not consider many women, whose productivity versus age relations for other fields such as jazz, art, and literature show a much more even spread and no marked peaks. Furthermore, argue critics, his analysis does not take account of other factors, such as life expectancy or demographics, which would influence the results. Other research along similar lines (for example, Keith Simonton at University of California, Davis) finds that most scientists tend to produce significant breakthroughs in each decade of their careers, usually with the final one in their 50s.
Whether or not one buys into the idea of ‘scientific burnout’, it is interesting that the scientific enterprise has developed into one that perpetuates this idea. Funding constraints push graduate students to finish their doctorates on time (in 3-4 years in the UK); post-docs typically run for three years or sometimes less; and many junior staff are employed on competitive tenure track schemes – all designed to bag that professorship by the time they are 40. And as it has often been said, such a system does not favor female participants (or late bloomers), by and large.
Is this the only way to do science? For the moment at least, it works rather too well to change. But with an aging population in the developed world and more women in the workforce, can it continue forever?

Source:http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6X1J-4K30V8M-1&_coverDate=06%2F30%2F2006&_alid=412394115&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=7244&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=2695208a054d8b35290475cbf03a474e

Saturday, June 24, 2006

How to manage a diabetic patient

In an oral exam, the fearful examiner, who was looking at me in maternal looks of understanding and Love of Education and teaching, asked me:
" How would you manage a diabetic patient in your clinic? "
In these exams, you can't detect exactly that your answer was that in the prof.'s mind, and you can try, even with error, till you leave the two or three, or even six examiners, thinking in vain about your embarrassment, not in your passing, that you may became a white-haired doctor, from going in and out from these exams.
I, tryed to tell him about all my mind caught, in this moment, as if I was answering Tarek Allam in "Kalam men Dahab" about a very easy question, this science was the easier in my master's sciences, but my answer was still not complete. I admitt I couldn't complete it in that highly stressful circumstance, and they may give me the pass grades, after I became hypoglycemic and faint at their desk.
My last wish, I wished from my heart, was to ask them: " Dear Highly Appreciable Professor, I want to know really: How would you manage a diabetic patient if he comes to you in an ORAL EXAMINATION ???!!!"

Monday, August 14, 2006

لقد اجتزت جزءا من الطريق

لم أعتد أن أرمى بالجرائر على غيرى لكننى أيضا لا أفضل الملام المتكرر خاصة ممن يظنون أنهم بذلك يحفزوننى للمضى قدما على طريق النجاح، ذلك الطريق الذى لا يزال فى حياة الناس طويلا أحيانا و يحتاج لكثير من العمل و الاجتهاد. تصيبنا أحيانا المصاعب بالضجر و الملل و نركن أحيانا للدعة و نستأنس بالراحة و التمتع بما فى حياتنا من متع حلال دون أن نبذل كفايتنا من المجهود. لن أقول أننى كنت أستحقها من قبل ذلك كى لا أكون مدعيا لكننى لن أقول أيضا أننى لا أسعد بها الآن بالرغم من أنك فى المرة الثالثة تكون كمن لا يدرى أهذا المسحوق الأبيض ملحا أم سكرا؟؟

إننى نجحت فى مادتين فى الماجستير من أصل ثلاثة فى قسم يعتبر من الصعاب، و هى المرة الثالثة لدخول الامتحان من قبلى، منقبل كنت أقسم المواد فأدخل اثنتان بدلا من الثلاث، و ربما أحسست فى المرة الثانية بثقل الأمر و ذلك لكثرة جلوسى للمذاكرة حتى مع الضغوط العالية نفسيا مما جعلنى أنشئ هذه المدونة، لكن جزءا من الطريق قد قطع و لله الحمد و الفضل


و انتهت المدونة و قررت الانتقال لمجال دراسة مختلف بعيدا عن الضغوط لعل الله أن يوفقنى فيما قد يكون أصلح لى
اللهم آمين